PvdD-Meldpunt onderzoekt vermissing honden

 
 

1 van de 2 vermiste honden

Het Meldpunt Jachtmisstanden onderzoekt een zeer schokkende melding van iemand wiens 2 -loslopende- honden nabij een ‘berucht’ jachtterein op de Kalmthoutse heide spoorloos zijn verdwenen. Nabij hetzelfde gebied zijn vorig jaar -óók tijdens de eerste week van het jachtseizoen- ook 2 honden vermist geraakt en is 1 hond aangeschoten teruggekeerd.

Een deel van de melding volgt hier:

Ik ben mijn 2 lieve leuke honden, Runi en Honey, kwijt die altijd zeer betrouwbaar terugkwamen, overal en altijd. De ochtend van 20-10 kwamen ze niet terug tijdens een ochtendwandeling op de Kalmthoutse heide. Om kwart voor negen s`ochtends verdwenen ze: om half tien wist ik al dat het fout zat. Ik heb die dag nog enkele malen de Molenbergdreef bezocht, en rondom het Landgoed domein van Van Tillo briefjes opgehangen, en tenslotte Amivedi verwittigd.

Ben in Putte wel al gewaarschuwd door diverse mensen dat de boswachters van Landgoed Van Tillo honden zouden afschieten, met als smoes dat ze ze voor wild aanzagen. Een hond was zelfs aangeschoten naar zijn baas teruggekeerd! Heb inmiddels ook wel vernomen dat op het terrein fazanten en hertjes gekweekt worden, enkel voor de jacht. Ieder begin van het jachtseizoen lopen er steeds opmerkelijk veel (vette) fazanten rond in de omgeving. Ik heb veel ‘bewondering’ voor deze ‘sportieve’ mensen die als hobby een paar halftamme weerloze beesten opdrijven om ze af te schieten, een prestatie om trots op te zijn! Dat daar geen storende factoren als loslopende honden -hoe braaf en welopgevoed ook- bij horen, kan ik van hun zijde ook nog begrijpen, maar men dient toch tenminste de baasjes te waarschuwen dat hun dieren gevaar lopen?!

Ook Honey is vermist

Concrete bewijzen voor afschieten door de boswachters zullen moeilijk te vergaren zijn, maar in mijn honden had ik het volste vertrouwen, ze keerden steeds terug, feilloos, ook op velden in de Ardennen en op het strand van Vlissingen. Het waren ex-zwerfhonden die ik heb meegebracht uit het buitenland en men kan gewezen zwerfhonden moeilijk 100% van hun vrijheid afnemen, ze zouden doodongelukkig worden; daarom liet ik ze soms loslopen.

Op het terrein waar ik ze losliet, aan het einde van de Molenberg, waande ik me veilig om mijn honden los te laten. Een hond weet weinig van kadastrale grenzen en notariële akten, en durft weleens een prikkeldraad te passeren als het daar beter ruikt, maar dan kan men toch tenminste de eigenaar eens waarschuwen alvorens tot meer drastische en zeer definitieve maatregelen over te gaan.

Ik heb vele malen rondgelopen op de heide sinds hun verdwijning. Had hoop om op z’n minst dood te vinden. Als er gif is gestrooid om de fazanten die ze zelf willen afknallen te “beschermen” tegen vossen en honden, weet ik niet wat ze doen met de gedode honden: misschien worden de kadavers verbrand maar ze kunnen ook ergens begraven zijn of nog -indien gif- bovengronds liggen.

De politie doet niks aan de vermissingen van de honden: ze hebben mij afgewimpeld. De beestjes waren lief en zeer bijzonder, dit hadden ze niet verdiend! Ik hoop dat de Partij voor de Dieren mij kan helpen. Ik geloof niet meer dat ik mijn honden levend zal terugzien, maar mijn motivatie voor actie is om dit anderen te besparen. Anders houdt het nooit op!’

Het Meldpunt Jachtmisstanden zal meer over deze zaak naar buiten brengen en/of politieke vragen stellen aan de verantwoordelijken zodra meer zaken zijn onderzocht. 

Dit bericht werd geplaatst in aangiftes, fazanten, Geen categorie, honden, illegaal. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

